MS Uranus fra 1925

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down

MS Uranus fra 1925

Poste by viking on Tor 22 Mai - 23:34:39



MS Uranus

I juni 1925 leverer Trosvik mek.verksted i Brevik "Uranus" (bnr 12) til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen. Med sine 935 brt, målene 192.5/ 30.2/ 20.4 var hun et flott skip. I maskinrommet hadde hun en 4 cyl, 500 hk Atlas Diesel motor. Det gjorde at hun klarte fine 10 knop.

Frem til krigsutbruddet i Norge hadde skipet gode år på havet, men seilende i hjemmeflåten fra 1940-45 var "Uranus" innblandet i flere dramatiske episoder. Den 19.07.1940 ble skipet angrepet av allierte fly, men kommer fra det med kun lette skader. 17.08.1941 grunnstøtter "Uranus" men nok en gang kom hun fra det med små skader. 26.05.1942 ble "Uranus" nok en gang angrepet av allierte fly og atter en gang hadde skipet flaks, kun lette skader. Uranus kom seg gjennom krigen, men lørdag 03.07.1948 la skipet ut på noe som skulle vise seg senere og bli hennes siste reise.


(fra sjøforklaringen)


Lørdag 03.07.1948. Kl. 13.00 letter "Uranus" og kaptein James Hansen anker og seiler ut fra hjemhavnen Bergen med destinasjon Tromsø. Med seg i lastrommet har hun alt mulig av stykkgods til det krigsherjede Nord-Norge.

Søndag 04.07.48. Kl. 01.30 passerer skipet Måløy. Kl. 07.00 passeres Ålesund. Videre opp langs norskekysten kommer skipet inn i tett tåke, det blir beordret sakte fart i maskinen, tåkesignal og utkikk på bakken. Kl. 21.20 blir kaptein James Hansen tvunget til å ankre opp grunnet tett tåke nord av Valsholmen lysbøye. Det blir satt vakt på broen og gitt klokkesignaler. Kl. 23.40 letter tåken, og man kan heve ankeret og fortsette.

Mandag 05.07.48 Kl. 01.00 nærmer skipet seg Stokksund. Kl. 01.23 blir det nok en gang beordret stopp i maskinen grunnet tett tåke. Kl. 01.30. Tåken letter noe, halv fart. Kl. 01.35 får man se en not tvers for baugen, det blir slått full fart akterover for ikke dele noten over. Straks etter tar skipet grunn. Stopp i maskinen. Man kan fort konstantere at skipet står høyt og har stor lekkasje i forrommet, heldigvis er alle oljetankene tette. Det blir satt i gang lensing med det samme for full kraft med alle pumper. Kl. 02.00. Styrmann Strand og los Hansen ror i land for å sette seg i forbindelse med ekspeditør Bratsberg og underrette om grunnsøtingen. Kl. 05.25 anroper "Uranus" m/k Erna og anmoder den om å gå inn til Stokksund for å rapportere til Bergenske ekspeditør at "M/S Uranus" var gått på land syd for Stokksund, og om å underrette bergningsdamper snarest mulig. "Uranus" lenser hele tiden, men vannet stiger ved høyvann. Vannet i forrommet står nå under nr. 2 banjer.

Kl. 11.00 kommer ekspeditør Bratsberg om bord, og opplyser at bergingsdamper "Parat" er underveis fra Brønnøysund og vil være fremme kl 21.00. Etter konferanse med ekspeditøren blir man enig om å losse lasten som fantes på banjeren da den ville bli skadet ved høyvann. Det blir satt i gang lossing med to gjenger fra luke 1 og 2 til "m/k Erna", "m/k Linesfjord", "m/k Dønningen" og "m/k Vikstein".

Kl.18.00 sluttet lossing fra rom 1 og 2. Fortsatte lossingen i luke nr. 3. Skipet har i løpet av dagen fått slagside til babord. Kl.20.20 sluttet lossing i luke nr.3. Ved høyvann får skipet større slagside til babord. Kl. 21.15. Skipet skrenser på skjæret, det blir gitt ordre om full fart fremover i maskinen for å holde skipet fast på grunn. Da det er dypt utenfor skjæret må "Uranus" gå med vekslende fart i maskinen hele natten i påvente av bergningsdamper som er underveis. Ved høyvann står nå vannet til mellomdekk i luke nr 1 og 2. Maskinskottet bli avstemplet med planker, da man frykter for at det ikke vil klare den svære påkjenningen fra forrommet.

Tirsdag 06.07.48. Kl. 04.00. Ved fallende vann begynner skipet å krenge enda mer over til babord side, "Uranus" går nå med sakte fart fremover for å holde seg på grunnen. Det blir besluttet å ta besetningens effekter over på "m/k Linesfjord" som hele tiden har vært stasjonert ved skipet.

Kl. 05.00. Lavvann, skipet krenger nå med babord rekke i sjøen og det blir gitt ordre til besetningen om å gå over på "m/k Linesfjord". Om bord i "Uranus" er kaptein, styrmann, loser, maskinister og elektriker. Går fremdeles med sakte fart for å holde skipet på grunnen. Ved skiftende vann krenger skipet stadig over, og har stor problemer med maskineriet. Det blir besluttet å forlate "Uranus" kl 06.30 da det var uforsvarlig å være lenger om bord. Går om bord i "m/k Linesfjord" som befinner seg på siden av skipet.

Kl. 07.15. Maskinen stopper av seg selv da den ikke får kjølevann.

Kl. 09.05. "Uranus" legger seg helt over på siden samtidig som hvit røk kommer opp av maskinrommet. Akterskipet holdes nå oppe av luke nr. 3 som formodentlig ikke er vannfylt. Skipet synker stadig ettervert som det fylles med vann.

Kl. 09.55. Bergningsdamper "Parat" ankommer.

Kl. 10.15. "Uranus" sklir utfor skjæret og synker.








Andre opplysninger

6/1925: Det Bergenske Dampskibsselskab,Bergen "URANUS"
Betalt: kr.602.225,-
/1930: Strømlinjeror
7/1948: Grunnstøtte den 5/7 på Svartskjær ,Stokksund i tåke
på reise Bergen til Tromsø med stykkgods.Total havari

LASTEROM: 56.268 cub.ft. hvorav 10.114 cub.ft kjølerom

Passasjerer: 6[img][/img]
avatar
viking
Rescue Diver
Rescue Diver

Antall Innlegg : 9
Age : 29
Bosted : Åfjord
Registration date : 05.05.2008

Vis Medlemmets Profil

Til Toppen Go down

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet